RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : Prasekolah Mutiara
Bilangan Murid : 25 orang
Tarikh : 01.11. 2012
Masa : 9.00 pagi – 10.00 pagi
Tema : Buah-buahan
Subtema :
Buah-buahan Tempatan dan Buah-buahan Import.
Tunjang : Komunikasi dan Bahasa Malaysia.
Standard pembelajaran :
(BM 1. 1. 13)- Mendengar dan memberi
respon terhadap perbualan, permintaan, cerita dan lagu.
(BM
2. 1. 3)-Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul.
(BM
3.7.2)-Membaca ayat tunggal yang mudah dengan sebutan yang betul.
Kesepaduan standard pembelajaran :
Bahasa
Melayu, Kreativiti Dan Estetika, Sains dan fizikal.
Aktiviti :
Bercerita
menggunakan bahasa yang mudah untuk melakukan
1.
Kolaj
2.
Buku
skrap
Mengkategori
dan mengenalpasti nama buah-buahan.
Aktiviti
dilakukan secara berkumpulan.
Fokus Utama :
Standard Kandungan
BM
1.1. Mendengar dengan penuh perhatian.
BM
2.1 Berinteraksi dengan mesra.
Objektif :
Pada
akhir P&P murid dapat :
Murid
dapat menghasilkan teknik kolaj buah-buahan berdasarkan video yang di
pertontonkan.
Murid
mengenali buah-buahan tempatan dan buah-buahan import.
Murid
dapat menghasilkan buku skrap dengan hasil krativiti tersendiri.
Pengetahuan
Sedia Ada :
Mengenali beberapa jenis buah-buahan
tempatan seperti betik, manggis, durian, pisang dan
belimbing
Mengenali beberapa jenis buah-buahan
import seperti epal, anggur, pear, ceri
dan oren.
Mengenal
warna buah-buahan.
Pengisian Kurikulum :
Ilmu
- Kajian Tempatan dan Muzik
Nilai
- bersyukur, menghargai, bekerjasama,
berdikari, berdisiplin, menghormati dan bersabar.
KBT - ICT, Menjana Idea, Menghubung Kait dan
Mengklasifikasi
Sistem Bahasa :
Tatabahasa - Kata Kerja dan Ayat Tunggal
Kosa
Kata - bermusim, khasiat, murah,
dieksport, diproses
Bahan
Bantu Mengajar :
Gambar buah-buahan tempatan
dan import, kertas warna, gam cair, gunting dan pisau. Kad
manila, crayon, pensel
warna, binding tape, stapler, bunga-bunga kecil dan riben .
Langkah
/ Masa
|
Isi
Pengajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nilai
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
![]() ![]()
-
Manggis,
betik , pisang, durian, belimbing, dan rambutan.
Tajuk: Buah-buahan
Tempatan
![]()
-
Buah-buahan
Tempatan
|
1.
Murid
menyanyikan lagu buah-buahan tempatan dengan iringan muzik.
2.
Guru
bersoaljawab dengan murid berkaitan lagu yang dinyanyikan.
|
Bersyukur
Bangga
|
ICT
|
Langkah
1
(10 minit)
|
![]()
dan buah-buahan import kepada murid.
![]()
i.
Buah-buahan
tempatan di Malaysia .
ii.
Nama
buah-buahan :- durian, rambutan, manggis, belimbing, betik dan pisang.
![]() |
1. Murid diminta menyenaraikan nama
buah-buahan yang di tunjukan tadi.
2. Guru kaitkan dengan tajuk pelajaran pada
hari ini.
3.
Murid
mendengar penerangan guru.
|
Disiplin
Hormat
Bersabar
Toleransi
|
Petikan: Buah-buahan Tempatan
Petikan Buah-buahan Import
ICT
VIDEO
|
Langkah
2
(25 minit)
|
![]() ![]() ![]() |
1.
Murid
di bahagikan kepada 2 kumpulan untuk membuat kolaj buah-buahan tempatan dan
buah-buahan import.
2.
Kumpulan
1
di beri lima keping lukisan buah-buahan
tempatan iaitu durian, manggis, betik, pisang dan belimbing.
3.
Kumpulan
2 di beri lima keping lukisan buah-buahan import ialah epal, anggur, pear,
ceri dan oren.
4.
Murid
menjalankan aktiviti dalam kumpulan yang telah di tetapkan
|
Berkeyakinan
Berani
Berkerjasama
Toleransi
Sabar
|
Bahan:
-Gambar lukisan buah-buahan
-Kertas warna
-Gam cair
-Gunting
|
Langkah
3
(5minit)
|
![]() ![]() |
1.
Murid
diminta menyebut perkataan yang dicetak.
2.
Murid
menampal perkataan nama buah-buahan mengikut kategori buah-buahan tempatan
dan buah-buahan import.pada kolaj yang betul.
|
Berani
Berkeyakin-an
Berani
|
Bahan:
-Kad perkataan
-Gam
-Gambar kolaj
|
Langkah
4
(10
minit)
|
![]() ![]() |
1.
Murid
membuat buku skrap mengikut kreativiti sendiri secara berkumpulan.
2.
Kumpulan
1 membuat buku skrap buah-buahan
tempatan
3.
Kumpulan
2 membuat buku skrap buah-buahan import.
4.
Murid
membentang hasil buku skrap yang telah siap.
|
Menghargai nikmat Allah.
Sayang pada negara sebagai bumi bertuah.
Bekerjasama
Prihatin
Kreatif
|
ICT
VIDEO
Bahan:
-Crayon
-Pensel warna
-Kad manila
-Gam cair
-Gam UHU
-Stapler
-Gunting
-Pisau
-Bunga hiasan
-binding tape
|
Penutup
(5
minit)
|
![]() |
1.
Murid
diminta sekali lagi menyanyikan lagu buah-buahan tempatan.
2.
Guru
dan murid membuat rumusan tentang pembelajaran hari ini.
|
Bersyukur
|
ICT
|
No comments:
Post a Comment